Een jong snelgroeiend bedrijf kan te maken krijgen met de volgende 4 valkuilen:
1. Stem van de consument verdwijnt
Startups krijgen vaak directe feedback van hun klanten. Naarmate het aantal management lagen echter toeneemt wordt dit steeds lastiger, statistieken krijgen dan al snel meer aandacht. Stel er is een klanttevredenheid van 90%, klinkt als een prima cijfer toch? Zijn er echter in totaal 10.000 klanten dan zijn er dus toch wel 1.000 die niet tevreden zijn. Het blijft daarom belangrijk om statistieken te blijven vertalen naar absolute aantallen.
2. Het vinden en aannemen van nieuw personeel
Het zoeken, selecteren en aannemen van de eerste werknemers gaat meestal weloverwogen. Het blijkt echter moeilijk om dit vol te houden naarmate het bedrijf groter wordt. Werknemers dienen snel gevonden en aangenomen te worden omdat het werk blijft binnenstromen. Er wordt daarom minder weloverwogen gezocht, geselecteerd en aangenomen wat de kwaliteit in veel gevallen niet ten goede komt.
3. Onverantwoorde uitgaven van snelgroeiend bedrijf
Een snelgroeiend bedrijf kan te maken krijgen met onverantwoorde uitgaven. Het management wilt de groei behouden en investeert in van alles en nog wat zonder oog te houden op de kernactiviteiten van het bedrijf. Er kan een moment komen dat omzetgroei niet meer wordt gevolgd door schaalvoordelen en dit is vaak het moment wanneer een trend van dalende winstgevendheid inzet.
4. De beslissingen van het management
De oprichter van het snelgroeiend bedrijf is niet altijd de geschikte persoon om het bedrijf ook te blijven leiden. Er komen namelijk hele andere leiderschapskwaliteit kijken bij een grotere onderneming dan bij een snelgroeiend bedrijf.
Als oprichter moet je daarom goed weten wat je sterke maar ook zeker zwakke punten zijn. Een oprichter die het bedrijf blijft leiden zoals dit altijd gedaan is kan snel in de problemen komen naarmate het bedrijf blijft groeien.
Meer blogs lezen? Ga naar de overzichtpagina
Of direct naar de homepage